emmawelinder

Alla inlägg den 19 september 2015

Av Emma Welinder - 19 september 2015 11:52


Hej! Nu har jag kommit tillbaka från min morgonpromenad och duschat. Skönt att få träningen gjord direkt!
Igår hade vi som sagt Anette och Alfred över på middag och vi gick all in på en trerätters, varför inte liksom ;-) Det var skönt på så sätt att allt det vi gjorde kan göras dagen innan så man kan själv välja hur man vill lägga upp det.

Till förrätt hade vi gubbröra på rostade mackor:
Créme fraiche, ca 1 dl
Rödlök, 1 st
Gravad lax, 100 g
Ägg, 2 st
Peppar


Till huvudrätt hade Chrille gjort en gryta med kött och grönsaker som ska långkokas. Till det hade vi ris, stekt potatis och brysselkål. En väldigt höstig rätt:-)


Till efterrätt hade jag gjort choklad- och lakritspannacotta med hallon. Det är min absoluta favoritdessert, rolig att bjuda på också.
Till lakritsdelen:
2 dl grädde
2 msk socker
0,4 gelatinblad
Ca 16 st turkisk peppar
(4 pers)
Lägg gelatinen i kallt vatten 10 min. Koka grädde och socker. Krossa turkisk peppar i mortel. Blanda allt i kastrullen och ställ i kylen minst 3 h. Jag gjorde den på kvällen och ställde den över natten.

Till chokladen:
2 dl grädde
2 msk socker
0,4 gelatinblad
100 g marabou mjölkchoklad
Gör likadant som för lakritsen. Häll chokladen ovanpå lakritsen och ställ i kylen. Till servering tinar jag frysta hallon och kokar upp tillsammans med lite florsocker!


Sen är maten klar!

Hade på mig en höstig klänning från HM

Av Emma Welinder - 19 september 2015 00:41


Hej! Det blev en väldigt sen, eller rättare sagt tidig, uppdatering. Har haft fullt upp med att plugga idag och fixa o dona inför kvällen då Chrille syster och hennes fästman kom på middag. Tänkte visa vad vi lagade i nästa inlägg :-)
Men just nu består mina dagar av att försöka hinna läsa och sammanfatta så mycket det bara går. Det är en sådan grej som alltid tar längre tid än vad man tror och man ligger alltid lite efter... Får göra ett ryck imorgon!

Men har i alla fall haft en supertrevlig fredagskväll! Hoppas ni haft det med!

En söt liten kanin från morgonpromenaden :-) Kryllar av dem här!

Presentation


Välkommen till min blogg!
Emma heter jag och är 23 år. Jag bor i Lund tillsammans med min fästman där jag studerar på LTH till Civilingenjör i kemi. Mina intressen är att träna, baka, shoppa, fotografera och såklart umgås med mina vänner och familj!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards