emmawelinder

Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Emma Welinder - 28 augusti 2016 22:48

Hej söndag! Idag har vi varit iväg på den årliga torparfesten med släkten på mammas sida. Denna gången i Kågeröd och det var lika trevligt som vanligt med massa lekar och sen gott grillat på kvällen. Imorgon väntar första skoldagen och jag känner att det ska bli riktigt skönt att komma in i rutiner igen, börja träna och äta hälsosamt. Man mår så mycket bättre då.

Och då var vi framme på torsdagen i Paris, sista dagen. Vårt flyg gick inte förrän 21.50 så fram till 17.30 kunde vi vara ute o härja innan taxin kom. Vi började morgonen med ett besök på Armémuseet där Napoleon ligger begravd. Tyckte det var riktigt coolt att se hans kista. Att han verkligen ligger där. Sen var där ju en jätteutställning med krigs"saker" från innan, under, och efter världskrigen. Chrille framför allt tyckte ju detta var väldigt intressant!

Napoleons grav. Jag vet inte vad som hände när vi tog denna bilden men skrattade ihjäl mig när jag såg den så bjuder på den :P

Under den stora runda kupolen ligger hans kista.

Sen blev det den vanliga baguetten på en bänk längs Seine. Vi slog även till med en glass!

Sen blev det shopping på Champs-Elysses. Hittade två fina tröjor.

Efter det åt vi middag och sen hängde vi i receptionen tills taxin kom och så flög vi hem!
En riktigt härlig liten semester som behövdes mer än vad jag trodde. Att få koppla bort all stress där hemma i tre dagar var guld värt!

Hoppas ni haft en underbar helg!

Av Emma Welinder - 27 augusti 2016 16:26

Halloj! Vilket fint väder det varit idag, och perfekt med 22-23 grader. Man svettas inte ihjäl liksom. Vi åt frukost på Nova för jag behövde köpa lite nya block och almanacka till skolstarten på måndag. Sista skolstarten NÅGONSIN!!!

Då var vi inne på andra dagen i Paris. Vi gick upp lite tidigare idag för att vara i god tid till Eiffeltornet, min höjdpunkt på resan!

Härlig morgon!

Sen blev lunch och efter det gick vi bort till Louvren.

Mona Lisa :)

Påväg till Notre Dame så gick vi över Pont Neuf och hängde vårt hänglås <3

På kvällen så var vi jättetrötta, som sagt det var otroligt varmt där, så vi åt på en restaurang nära hotellet sen slappade vi på rummet och somnade vid tio. Skönt!

Hoppas ni haft en fin lördag! Nu ska vi snart äta middag och sen möta upp chrilles bror med familj nere i Lomma strand!

Av Emma Welinder - 26 augusti 2016 19:05

Nämen hej! Nu är vi hemma från vår resa till Paris. Vi kom hem igår natt så dagen idag har gått till att packa upp, tvätta (vad var oddsen att det var ledig tvättid) och städa undan. En liten tur till stranden hann vi faktiskt med också.

Tänkte att jag kunde göra ett inlägg per dag så blir det inte så himla mycket på en gång:-)

Vi kom ju dit måndag kväll runt 23-tiden så vi packade bara upp och gick och la oss. På tisdagen började vi dagen med att traska upp till Sacré-Coeur, en stor vit kyrka på högsta punkten i Paris. Påvägen dit så gick vi förbi Moulin Rouge.

Fin utsikt över staden

Tände ett ljus till min morfar <3

Efter kyrkan tog vi metro ner till Luxemburg trädgården där vi köpte med oss baguetter och vin och åt lunch och strosade lite!

Vi gick sedan vidare till katakomberna, vilket är en massiv underjordisk grav under hela staden.

Jag ser vettskrämd ut haha

Efter detta var vi helt slut så vi tog metron hem till hotellet och duschade och vilade lite inför kvällen.

Då gick vi ner mot Seine, hittade en restaurang på vägen som vi åt middag på, för att sen hänga lite vid Eiffeltornet som är helt magiskt när det är mörkt. Speciellt ljusshowen. Sen åkte vi en en-timmes båttur på Seine.

En riktigt bra första dag i Paris! Det enda jobbiga var ju värmen. Man hoppade verkligen mellan alla skuggor man kunde hitta! Hade man varit en seriefigur hade tungan släpat i asfalten :D

Hoppas ni haft en bra vecka!

Av Emma Welinder - 2 juli 2016 23:30

Tjohooo!! Idag bokade vi vår smekmånad:D Två dagar efter bröllopet (måndagen) flyger vi till Maldiverna. Så himla coolt det ska bli att få uppleva en riktig paradisö. Vi kommer bo i en bungalow på stranden. Det är en liten ö på 1600x450 meter och det finns inget hotellkomplex utan bara bungalows, antingen på stranden eller i vattnet.
Det är All inclusive så det är bara att äta och dricka gott.

Bilder från ön:

Det känns lite som att smekmånaden kommer i skymundan i och med bröllopet och att dom ligger så nära varandra, så tror det kommer bli en liten chock på måndagen när vi vaknar att nu efter vårt (förhoppningsvis) drömbröllop så ska vi få åka på en sådan här resa!

Det är nu man är glad att man har sparat pengar till just detta i alla dessa år (i tre år har vi sparat till bröllop och smekmånad!). Nu får vi äntligen utdelning och göra det vi drömt om <3

Av Emma Welinder - 28 juni 2016 14:41

Igår, då bilade jag och mamma upp till Göteborg för att gå på Bruce Springsteen konsert! Dom släppte fler biljetter i lördags morse och mamma var snabb och fick två. Så igår vid tolv körde vi från Kävlinge upp till Götet. Vi hittade parkering direkt så vi fick en timme extra på stan. Jag hittade en fin mockajacka för halva priset.
Vi åt hamburgare på en pub på nordstan innan vi begav oss till Ullevi!
Vi hade jättebra sittplatser och konserten var riktigt bra. Mäktigt att se honom! Det var första gången för mig. Mamma är veteran;-)
Här kommer bilder från gårdagen!

Vi har inte hemma förrän kl tre på natten. Så idag gick vi inte upp ur sängen förrän tolv. Jag har storstädat lägenheten och nu slötittar vi lite på tv. Blir nog en promenad innan maten.
Hoppas ni har en bra dag!

Av Emma Welinder - 23 juni 2016 17:29

Hejsan! Onsdag till torsdag begav vi oss, tillsammans med Madde och Andreas, till Immeln för ytterligare en paddlingssemester. Tredje gången nu. Men där är jättefint uppe och vi prickade in en solig dag med lite blåst.

Sveriges sista EM-match missade vi inte heller!

Nu är vi ganska trötta och slitna. Chrille jobbar nu på eftermiddagen och jag har packat upp och städat lägenheten. Halva skogen följde ju med hem. Ikväll blir det extra skönt att slänga sig på soffan kan jag säga.
Hoppas ni har en bra torsdag!

Av Emma Welinder - 15 maj 2016 19:04

Gokväll alla! Idag var sista dagen i stugan. Efter frukost så åkte Anette och Alfred hem och vi andra körde fem minuter ner till havet och gick där en sväng. Tyvärr var vädret inte alls lika fint idag men det var uppehåll i alla fall. Sen åt vi lunch i stugan innan vi begav oss hem. Här kommer sista bildbomben!

Erbjöd mig att passa barnen igår så att föräldrarna kunde springa lite i affärer!

Nu blir det en skööön kväll i soffan.
Hoppas ni haft en bra helg!

Av Emma Welinder - 14 maj 2016 21:11

Hej! Vi började dagen med frukost sen blev det en tur in till Karlshamn. När vi kom tillbaka så hängde vi på gräsmattan hela eftermiddagen. Det var strålande sol och sååå härligt!
Här kommer en bildbomb från vår dag!

Trevlig lördag!!

Välkommen till min blogg!
Emma heter jag och är 23 år. Jag bor i Lund tillsammans med min fästman där jag studerar på LTH till Civilingenjör i kemi. Mina intressen är att träna, baka, shoppa, fotografera och såklart umgås med mina vänner och familj!