emmawelinder

Alla inlägg under december 2014

Av Emma Welinder - 23 december 2014 16:11


Hej på er! Idag va det julbak som stod på schemat för mig. Tänkte även träna men det hann jag inte med...
Ska ha julklappslek med släkten hos mormor ikväll så har bakat Mozartkulor och pepparkaksmuffins som jag ska ha med! Tycker synd om Chrille som måste jobba dygn idag så blir kanske en liten sväng inom hans jobb och lämna lite julbak till honom och kollegan!

Mozartkulorna är ju inte så komplicerade att göra. Nougat, mandelmassa, vit- och mjölkchoklad är vad som behövdes till mina.
Jag gör varannan med vit choklad och varannan med mjölkchoklad och sen spritsar jag med motsatt choklad över. Tycker det blir fint:-)


Till pepparkaksmuffinsen behöver man:
100g rumsvarmt smör
2,5 dl socker
1,5 dl créme fraiche
3 dl mjöl
2 ägg
1 tsk kardemumma
1 tsk bikarbonat
2 tsk pepparkakskrydda

Till frostingen:
Philadelphia 200g
50 g smör
Vaniljsocker ca 1 tsk
Florsocker ca 1 dl

Vispa ägg och socker poröst. Blanda i ett ägg i taget och rör försiktigt i resten. Sätt ugnen på 175 grader och grädda i ugnen ca 10-12 min.
Nu gjorde jag minimuffins och då kan man halvera satsen om man inte vill ha 50 st ;-)
Gjorde även snöflingor med vit marsipan.


Ha en mysig lillejulafton!!

Av Emma Welinder - 22 december 2014 20:49


Gokväll! Jobbade som sagt natt inatt så la mig inte förrän kl sju imorse. Ställde klockan på tolv för att vrida om dygnet direkt men hade ju gärna fortsatt sova. Motigt att gå upp efter fem timmars sömn när man varit vaken en hel natt!
Idag blev det tvätt och lite allmän röjning här hemma.
Nu sitter vi i soffan och smaskar choklad och tittar på En oväntad vänskap.
Hoppas ni haft en bra start på veckan och är lite jullediga nu:-)

Av Emma Welinder - 21 december 2014 18:12


Gokväll!
Sista advent idag. Vi började dagen med att sova till halv tolv. Eller jag vaknade då och väckte Chrille, han kan ju sova hur länge som helst:P
Efter lite frukost åkte vi hem till mina föräldrar. Chrilles jacka har gått sönder så tänkte laga den men behövde en symaskin! Tog med lite saffransbullar som vi fikade på också! Lagningen gick bra så nu är jackan hel igen!
Påvägen hem så handlade vi till middagen, blev hemmagjord svampsoppa som Chrille gjorde och jag tänkte baka en kladdkaka sen:-)

Inatt blir det ingen sömn, ska jobba natt på Tetra så får se hur det går. Brukar dock gå bra när man väl är där, bra extrapengar!

Våra nya ljus från George Jensen:-)

Av Emma Welinder - 20 december 2014 16:18


Hej! Fyra dagar kvar till julafton. Känns ju inte som det! Vi va nere i stan idag och åt frukost och fixade de sista julklapparna! Hittade allting direkt så det gick snabbt och smidigt (vilket gjorde Chrille väldigt glad:P ).
Gick inom domkyrkan och tände ett ljus för min morfar också<3
Nu är alla klapparna inslagna och vi ska strax göra oss iordning för lite glöggkväll i Lomma!

Hoppas ni haft en bra lördag!

Av Emma Welinder - 19 december 2014 21:01


Hej på er! Började dagen med att plugga, men vid ett-tiden la jag in skolböckerna i garderoben och tog jullov. Nu går det inte mer och mitt huvud måste få vila så huvudvärken kan försvinna. Stack ut och sprang en runda, tänkte att det skulle vara skönt, men tog på mig alldeles för mycket kläder så svettades som en gris och efter halva rundan dog mobilen:-(
Men men, nu är sambon hemma och vi har ätit pizza och en marängsvissmilkshake väntar i kylen så kvällen är räddad i alla fall!
Imorgon blir det julshopping i stan för att inhandla de sista klapparna!
Hoppas ni fått en bra start på helgen!

Marängsvissmilkshaken är enkel att göra, fyll mixern med vaniljglass, häll i chokladsås så mycket som man själv tycker blir lagom, en banan och ca tio maränger som man har hackat fint (ska nästan vara pulveraktigt så det inte blir klumpar). Häll i mjölk tills shaken blir lagom rinnig!
Prova, helt underbart god:-)

Av Emma Welinder - 18 december 2014 09:34


Godmorgon! Blir plugg hela denna dagen också. Har en liten egen tentaperiod här hemma innan julledigheten för att hinna med så mycket som möjligt då ekonomin tar sån himla lång tid att plugga till...

Gjorde marängtårtan igår som Chrille tog med sig till jobbet idag. Sitter nervös här hemma nu och väntar på domen för typ allt som kunde gå fel gick ju såklart fel. Chokladkrämen i mitten blev jätterinnig så fick hälla i massa maizena så risken är att den nu blev för hård. Och glömde sätta plast över tårtan under natten så vet inte om den blev helt torr. Det negativa med att göra tårtor är att man inte kan smaka på dom innan för att se om dom bliv bra.
Men dom andra gångerna jag har gjort den så har den faktiskt blivit jättegod så kan verkligen rekommendera den!

Här kommer receptet,

Marängkrämen:
4 äggvitor
3 dl socker
3 dl Rice krispis

Chokladkrämen:
5 msk mjöl
2 dl vatten
75 g smör
200 g mjölkchoklad
2 äggulor
2 dl florsocker

Dekoration:
100 g choklad
Grädde

Gör såhär,

Marängkrämen:
Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret under fortsatt vispning och vispa i minst 5 minuter till. Rör försiktigt i rice krispisen med en sked eller liknande. Bred ut marängen på ett bakplåtspapper och in i mitten av ugnen i 1 timme på 150 grader.

Chokladkrämen:
Koka upp en tjock smet av mjöl och vatten. Ta kastrullen från plattan och häll sedan i smör och choklad och rör runt tills allt smält. Tillsätt äggulorna och florsockret. (Ev. Maizena för att få det att tjockna).
Dela marängen i två delar och lägg chokladkrämen på ena delen och sedan den andra delen över chokladkrämen.
Dekorera ovansidan, jag brukar smälta choklad och spritsa och sen vispa grädde och spritsa ovanpå chokladen. Men där kan man göra som man vill!

När vi haft kalas här hemma så brukar jag göra marängtårtan rund så man kan ha den på ett tårtfat. Marängen är så fast så man kan forma den hur man vill. Dock kan man bara bara göra ett lager i taget i ungen så tar lite längre tid, men det blir finare:-)

Av Emma Welinder - 17 december 2014 10:18


Godmorgon!
Denna veckan är det inte så mycket spännande som händer för min del:P Tänkte plugga så mycket jag bara hinner och orkar innan jag tar "jullov" på fredag em.
Ska dock hinna med att baka en god marängtårta idag som Chrille ska ha med sig till jobbet imorgon eftersom han har fyllt 30!
Annars blir det massa plugg idag och längtan till lördag! Måste dock visa er vår enorma amaryllis. Detta skott syntes inte från början och har på ca en vecka blivit såhär stor! Är ingen höjdare på de här med blommor och hålla dom vid liv, men denna får jag ändå säga att jag har "lyckats" med:P

Hoppas ni får en bra lill-lördag!

Av Emma Welinder - 15 december 2014 21:09


Gokväll! Idag va jag i skolan 8-11.30 Blev föreläsning och lite fix med inlämningsuppgift. Sen hem och äta lunch och umgås lite med sambon innan han skulle iväg och jobba kl två, och sen blev det plugg till halv åtta ikväll. Snacka om att huvudet är mos nu. Gick ut och gick en promenad efter så huvudet fick lite frisk luft. Nu är det soffan som gäller och snart sängen. Sista veckan nu innan det är "jullov".
Hoppas ni haft en bra start på veckan!

Mille på släktkalaset igår

Presentation


Välkommen till min blogg!
Emma heter jag och är 23 år. Jag bor i Lund tillsammans med min fästman där jag studerar på LTH till Civilingenjör i kemi. Mina intressen är att träna, baka, shoppa, fotografera och såklart umgås med mina vänner och familj!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards