emmawelinder

Alla inlägg den 23 december 2014

Av Emma Welinder - 23 december 2014 23:20


Gokväll!
Mätt och belåten efter en trevlig kväll hos mormor. Vi åt gröt och massa annat juligt och spelade julklappsspelet. Jag satsade på min egen detta året som va en receptbok med 101 olika smoothies ;-)

Väl hemma så tog jag av sminket, satte på mig pyjamasen och satte mig i soffan med iPaden och läste lite bloggar. Mitt uppe i läsandet så ser jag i ögonvrån en svart prick som bara flyger på mig! Kan ju säga att jag flög upp ur soffan och iPaden och tröjan flög åt vars ett håll! Även om jag inte såg vad det var så visste jag. In på toan och ta papper och ja, i soffan kryper en spindel. Fy fan vad äckligt! Jävla gran! Ursäkta. Vet inte riktigt hur man ska kunna mysa ner sig i soffan igen. Inget bra avslut på denna dagen.
Hoppas ni haft en bra lillejul!

Av Emma Welinder - 23 december 2014 16:11


Hej på er! Idag va det julbak som stod på schemat för mig. Tänkte även träna men det hann jag inte med...
Ska ha julklappslek med släkten hos mormor ikväll så har bakat Mozartkulor och pepparkaksmuffins som jag ska ha med! Tycker synd om Chrille som måste jobba dygn idag så blir kanske en liten sväng inom hans jobb och lämna lite julbak till honom och kollegan!

Mozartkulorna är ju inte så komplicerade att göra. Nougat, mandelmassa, vit- och mjölkchoklad är vad som behövdes till mina.
Jag gör varannan med vit choklad och varannan med mjölkchoklad och sen spritsar jag med motsatt choklad över. Tycker det blir fint:-)


Till pepparkaksmuffinsen behöver man:
100g rumsvarmt smör
2,5 dl socker
1,5 dl créme fraiche
3 dl mjöl
2 ägg
1 tsk kardemumma
1 tsk bikarbonat
2 tsk pepparkakskrydda

Till frostingen:
Philadelphia 200g
50 g smör
Vaniljsocker ca 1 tsk
Florsocker ca 1 dl

Vispa ägg och socker poröst. Blanda i ett ägg i taget och rör försiktigt i resten. Sätt ugnen på 175 grader och grädda i ugnen ca 10-12 min.
Nu gjorde jag minimuffins och då kan man halvera satsen om man inte vill ha 50 st ;-)
Gjorde även snöflingor med vit marsipan.


Ha en mysig lillejulafton!!

Presentation


Välkommen till min blogg!
Emma heter jag och är 23 år. Jag bor i Lund tillsammans med min fästman där jag studerar på LTH till Civilingenjör i kemi. Mina intressen är att träna, baka, shoppa, fotografera och såklart umgås med mina vänner och familj!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards